Isparta şehir merkezinde bulunan Hotel Altuğ, Sait Altuğ tarafından 1993 yılında hizmete açılarak konaklama sektöründe hizmet vermeye devam ediyor. Otel müdürü Mehmet Çetinkaya günümüzde Isparta'daki konaklama sektörünü değerlendirirken, "Otellerde kalan kişi sayısına değil, otelde odayı müşteriye kaç paraya sattık, daha çok fiyata endeksli çalışmak gerekiyor" dedi.
Ülke genelinde özellikle tatil beldelerinde konaklama sektörünün yoğun geçtiği bölgelerde, Ağustos ayının ortalarına gelinmesine rağmen şu anda dolulukların %40 ile 70 arasında yer aldığı görülüyor. Maliyetlerin artması ile birlikte, fiyatların da artmış olması misafir sayısını azaltmış gibi görünse de otel müdürü Çetinkaya, kişi sayısına değil, gelire bakılmasının daha doğru olacağını söylüyor.
Kişi sayısına değil, gelire bakmalıyız!
Konuyla ilgili haber merkezimize bilgi veren Çetinkaya, ''Isparta'da konaklama sektörü para kazanmasını bilmiyor. Gül ve lavanta hareketliliği pandemi öncesi gibi değil. Asker ve öğrenciye dayalı ticaret sistemide bitme aşamasında olunca ucuz satış yaparak para kazanılmaz. Tatil beldelerinden gelen misafirler Isparta'daki konaklama rakamlarını duyduğu zaman Isparta ucuz olunca otellerde kalitemi yok diyorlar.
Yaz aylarında gurbetçilerin memleketlerine gelmesiyle ve Isparta'nın tatil beldelerine geçiş yolu güzergahında olmasından kaynaklı misafir konaklamaları artıyor. Gül ve lavantayı kaybetmekten kaynaklı konaklama sektörü Isparta'da çok parlak bir sezon geçirmiyor. Isparta'da konaklama sektörü kişi sayısına değil de, oteli kaç paraya sattık diye hesaplama yapması gerekiyor.
Fiyat konusunda dik durulması lazım!
“Sezon başı belirlediğimiz fiyatları aşağıya indirme gibi bir şansımız yok. Çünkü maliyetler yükseldiği için fiyatlarda oynama şansımız yok. Fiyatı ne belirliyor? Bölge ve piyasa belirliyor. Bu konuda bölgede de fiyat konusunda dik durulması gerekiyor. Fiyatı aşağıya çekmemek lazım. Eğer bu zamanda yaşadığımız krizler, pandemi gibi durumlar olmasaydı daha rahat hedeflediğimiz olması gereken fiyatlara rahatlıkla gelebilecektik. Bunun için geç kalmış değiliz. Dik duralım, fiyatlarımızı kırmayalım, maliyetlerimizin yükselmesinden dolayı, ortalama fiyatlarımızı yüksek tutarak yolumuza devam edelim.
Bu arada ortalama geceleme de düşmeye başladı. Buda bizim için bir dezavantaj. Dört ya da beş gün konaklayan bir kişinin oda temizliği, kimyasalı, maliyeti farklı, bir hafta 10 gün kalan misafirin geceleme maliyeti daha farklı. Genele baktığınız zaman otellerin doluluk ortalaması %40-70 arasında. Hedeflediğimiz ve arzu ettiğimiz bir doluluğu şu an için yaşayamıyoruz. Ülkemizde maalesef maliyetler tavan yaptı. Dolayısı ile biz de bunu fiyata yansıtmak zorundayız. Bizim için önemli olan otelde konaklattığımız misafir sayısı önemli ama kaç paradan sattığımız daha çok önem taşıyor. Bu gelecek yıllar içinde önemli. Biz oteller olarak Isparta'ya turizmde çok iyi hizmetler veriyoruz.
Isparta esnafı asker ve öğrenciye dayalı ticaret sisteminden memnun değil
Çetinkaya, ‘Isparta esnafı uzun yıllar asker ve öğrenciye dayalı ticaret yaptı. Şu an askerin ve öğrencinin faydası çok düşük. Ve asker ve öğrenciye bağlı kalınmasının zararı pandemi sürecinde yaşandı. Başka sektörlerde fabrikaların ve turizmin artırılması Isparta esnafını daha çok güçlendirecektir. Bunu pandemiden önce gül ve lavanta sezonlarında daha iyi anladık. Isparta’nın daha çok kalkınması için başta birlik ve beraberlik içinde üst düzey büyüklerin asker ve öğrenciden gelen ticaret zihniyetini yıkıp hedef büyültmelerini ve o konularda çalışma yapmalarını istiyoruz.
Isparta'da 100 TL ile 1,500 TL arasında konaklama yapılıyor!
Isparta'da konaklama sektöründeki fiyat istikrarsızlıkarına da değinen Çetinkaya, Isparta'da başta zincir oteller olmak üzere fiyat sorunu yaşandığını söyledi.
Zincir oteller şehir oteli fiyatına oda satışı yapıyor. İnternet satış fiyatları otele varılınca yarı fiyatına düşürülüyor. Bunları belgeleriyle ispatlarım. Bunu sırasıyla diğer otellerin de yapması herkesi etkiliyor. Isparta'ya gelen misafirler normalde her işletmeye yetecek sayıda. Biz kaliteden ödün vermeyip misafirden de hak ettiğimiz ücreti alıyoruz. Bize bazen fiyat araştırması yapan müşteriler bizden büyük olan otellerin ismini söyleyip şu fiyatı verdi diyorlar. Bizim satışlarımızdan düşük komik rakamlar söylüyorlar. Kesinlikle ucuz verilen fiyatta kaliteli hizmet olmaz. Meslektaşlarımızı fiyat konusunda daha duyarlı olmaya davet ediyorum. Sizler de hakkınızı alarak para kazanın. Müşteri kapma telaşına girmeyin herkes nasibini kazanır.'' diye konuştu.