GENEL

Bilinçli Alışverişin Temel Taşı: E-Ticarette Fiyat Karşılaştırma

Bilinçli Alışverişin Temel Taşı: E-Ticarette Fiyat Karşılaştırma

Abone Ol

Satın alma davranışları, internet kullanımının yaygınlaşmasıyla beraber farklı bir şekle bürünmeye başlıyor. Alışveriş olgusunu zaman ve mekan kıstaslarından bağımsız hale getiren online alışveriş siteleri, farklı kategorilerde birçok farklı ürüne kısa süre içerisinde erişilmesini sağlıyor. Hergün toğun bire trafiğe ev sahipliği yapan e-ticaret siteleri, taleplerin artmasıyla beraber geliştirdikleri farklı teknolojiler sayesinde müşterilerin güvenini kazanmayı başarıyor. Karlı bir alışveriş yapmak isteyen müşterilerin tercihi fiyat karşılaştırma sitelerinden yana oluyor.
Fiyat karşılaştırma platformları satın alma işlemini müşterilerin lehine çeviriyor. Kısa süre içerisinde ürünlerin fiyat kıstaslarını yapma imkanı sunuyor. Uygun fiyata hızlı ve kolay alışveriş yapma imkanı sunuyor. Sistematik bir düzene sahip olan bu siteler, aynı ürünün farklı e-ticaret sitelerinde satışa sunulduğu fiyatları organize bir şekilde müşterilere sunuyor. Farklı satıcılardan fiyat teklifi almak şeklinde tanımlanabilecek olan bu sistem müşterilerin zaman ve para bakımından kar etmelerini sağlıyor.

Tarihsel Gelişim Açısından E-Ticaret ve Fiyat Karşılaştırma Alışkanlıkları

Teknolojinin gelişmesi, internetin yaygın bir şekilde kullanılmaya başlanması zaman içerisinde farklı iş kollarının gelişmesine zemin hazırlamıştır. 1995 yılından sonra ortaya çıkan e-ticaret siteleri, satın alma işlemlerinin internet üzerinden hızlı bir şekilde karşılanmasını mümkün kıldı. Pazar yerlerinde rekabeti hızla artıran, satın alma işlemlerini nöropazarlama gibi çeşitli bilim dalları aracılığıyla şekillendirebilen bu sistemler özellikle küçük ve orta işletmelerin kendine bir yer bulmasını sağladı.

İnternet üzerinden alışverişin artmasıyla birlikte fiyat karşılaştırma isteği de ihtiyaçlar arasında yerini almıştır. Bu istekler doğrultusunda 2000’li yıllarda fiyat karşılaştırma platformları kurulmaya başlanmıştır. Pazar yerleri ile koordine olarak çalışan bu siteler, tüketicilere e-ticaret ortamlarındaki güncel fiyatları bir arada görme fırsatı sunuyor. Bu platformlar, markaların bilinirliğini arttırmaya yardımcı olurken tüketicilere de bütçesini koruma fırsatı sunuyor.

Tüketici Davranışlarında Fiyat Karşılaştırma Sisteminin Etkileri

İnternet üzerinden alışveriş yapan tüketiciler, fazla bilgiye maruz kaldığını ve kafasının karıştığını hissettiğinde fiyat karşılaştırma platformlarına başvuruyor. Uygun fiyata kaliteli hizmet almak isteyen müşteriler, bu siteler sayesinde tasarruf etme imkanı buluyor. Alışveriş yaparken bütçesini koruyan müşterilerin, az maliyet ile daha fazla ürün satın almasına fırsat sunuyor. Eşzamanlı olarak güncel bilgilerin sunulduğu platformlar, farklı sektörlerde rekabetin artmasına sebep olmuştur. Seyahat, konaklama, araç kiralama gibi çeşitli hizmetleri almak isteyen müşterilere uygun fiyatlı ve kaliteli hizmet vermek isteyen firmaların şeffaf bir şekilde çalışmalarına katkıda bulunmuştur.

E-Ticaret Pazar Yerleri ve Fiyat Karşılaştırma Platformları İlişkisi

E-ticaretin önemli isimlerinden olan Serkan Koç, yaptığı açıklamada Türkiye sınırları içerisinde e-ticaret kanallarını kullanma oranının bir hayli yüksek olduğuna değinmiştir. Koç, artan e-ticaret platformu sayısının tüketicileri zora sokabildiğine değinerek en uygun fiyatlı ürüne ulaşmada farklı yöntemlere ihtiyaç duyulduğunu ve bunun sonucunda da fiyat karşılaştırma sitelerinin kurulduğunu ifade etmiştir. Pazara rekabetçi bir anlayış kazandıran fiyat karşılaştırma sitelerinin eşitlikçi ve şeffaf bir alan da yarattığını belirten Koç, buna dayanarak arabunu.com platformunu hayata geçirdiklerini dile getiriyor.

Tüketicilerin menfaatini sağlamak ve şeffaf bir şekilde veri aktarımı sağlamak amacıyla kurulan Arabunu.com projesi 2023 yılının Eylül ayında hayata geçirilmiştir. Müşterilerin aradıkları ürünleri bulmalarını sağlayan, son teknolojilerin ve yapay zeka destekli yazılımların kullanıldığı site tüm ürünleri organize bir şekilde listeleyerek karşılaştırma imkanı sunuyor. İş ortaklarıyla en uygun fiyatlı ürünleri müşterilerle buluşturmayı planlayan bu girişim uzun vadede Almanya ve İngiltere’de de hizmet vermeyi hedefliyor.

E-Ticaret ve Fiyat Karşılaştırma Platformlarını Bekleyen Yenilikler

Günümüzde satın alma işlemlerinin önemli bir kısmının gerçekleştiği e-ticaret siteleri, ihtiyaçları karşılamak adına sürekli olarak yeni teknolojilerle güncellenir. Yapay zeka tabanlı sistemlerle fiyatları takip eden, müşterilere alışveriş için en uygun fiyatlı ürünü bulma imkanı sunan modeller aynı zamanda sistem içerisinde en fazla ürünü barındırmayı da hedefliyor. Satın alma sürecinde müşterinin pazarlık gücünü artırmayı hedefleyen bu sistemler, e-ticaret ekosistemlerinin büyümesine paralel bir şekilde eşlik ederek büyümeye devam ediyor. Alışveriş deneyimini en iyi hale getirmek üzere dizayn edilmiş olan sitelerin makine öğrenimli algoritmalarla ve yapay zeka sistemleriyle birlikte çalışması sonucunda kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi imkanı da bulunuyor.

Geliştirilen sistemler sayesinde fiyat karşılaştırma sitelerine olan taleplerde artış görülüyor. Arabunu.com, müşteriyi odak noktasına aldığı felsefesiyle, kısa süre içerisinde düşük maliyetli alışveriş imkanı sunuyor. İçerisinde en çok fiyat teklifini barındıran ve en detaylı özellikleriyle ürünleri karşılaştırma imkanı sunmayı hedefleyen sistemin gelecekte teknolojinin ilerlemesiyle beraber farklı özelliklerle desteklenmesi bekleniyor. Yapay zekanın günlük hayatın içerisine dahil olduğu alanlar düşünüldüğünde, geliştirilen ekosistemlerde bunlardan bol bol faydalanacağını, müşterilerin bireysel olarak hizmet alabilecekleri sistemlerden birkaç yıl içerisinde söz etmeye başlamak mümkün görünüyor.