İkinci el araç piyasasında durgunluk sürüyor. Vatandaşlar uygun fiyatlı ikinci el araç almak için oto pazarlarına akın etse de fiyatları görünce satın almaktan vazgeçiyor. Peki piyasadaki durağanlığı ana sebepleri neler, şu anda hangi modeller daha cazip? İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, konuyla ilgili gelişmeleri milliyet.com.tr’ye anlattı. Ertemel, ‘Fiyatlar tekrar cazip hale gelebilir’ diyerek uyardı.

PİYASA NEDEN DURGUN?

İMAS Başkanı Ertemel’in açıklamaları şu şekilde: “İkinci el otomobil piyasasında bir süredir var olan durağan süreç halen etkisini sürdürüyor. Piyasayı etkileyen krediye erişim zorlukları ve yüksek oranlar haricinde, sıfır otomobilde sağlanan indirim ortamı ilgiyi bu pazara çektiğinden, kullanıcı tercihi sıfır otomobile kaymış durumda. Yeni yıl ile birlikte sıfır otomobil fiyatlarının bir miktar arttığını görüyoruz.

İkinci el pazarında ise düşük talep sebebiyle indirimli fiyatlar halen sabit seyrini koruyor. Zaman zaman araç sahipleri yüksek fiyatlar talep etse de, alıcı bulabilen reel fiyatların cazip olduğunu söylemek mümkün.

HANGİ MODELLER DAHA CAZİP?

Yeni yıl ile birlikte sıfır otomobilde fiyatların bir miktar yükselmesi ve ikinci el otomobilde fiyatların halen sabit olması sebebiyle, model yılı yeni olan araçların reel fiyatları avantajlı konumda. Özellikle Türkiye’de üretilen otomobillerin maliyet avantajı sebebiyle fiyatlarının biraz daha makul olduğunu söyleyebiliriz.

İKİNCİ ELDE FİYATLAR ARTTI MI?

İkinci el otomobil fiyatları sıfır fiyatından referans alınarak belirleniyor. Etiket fiyatlarında %2-%3’lük cüzi bir artış görülse de alıcı bulabilen reel fiyatlar halen sabit durumda.

‘SIFIR ARAÇLARDA DARALMA BEKLİYORUZ’

Ocak ayı sıfır otomobil satış adetleri yüksek olmasına rağmen, artan fiyatlar ve sona eren kampanyalar neticesinde mart sonrası sıfır satışlarında daralma bekliyoruz.

‘FİYATLAR CAZİP HALE GELEBİLİR’

Bu süreçte artan sıfır fiyatlarına karşılık sabit kalan ikinci el fiyatları, ikinci el otomobili tekrar cazip hale getirebilir. Bu sebeple mart sonrası talebin ikinci ele kayacağı ve piyasamızın tekrar hareketlenmeye başlayacağı kanaatindeyiz. Bu noktada artan talebe istinaden ikinci el otomobilde de bir miktar fiyat artışı görebiliriz. Öte yandan döviz kuru, maliyetler ve enflasyon gibi fiyatları etkileyen ana faktörler sebebiyle, yıl içerisinde her iki pazarda da bir miktar fiyat artışı yaşanabilir. Ancak mevcut koşullar, Ticaret Bakanlığımızın aldığı etkili tedbirler ve piyasada beklenen daralma gibi sebeplerle fiyat artışları kabul edilebilir oranda olacak, geçmiş yıllardaki spekülatif ortam yaşanmayacaktır.”

Sıfır araç piyasasında daralma bu yılın ilk 4 ayında önemli ölçüde hissedilmeye başladı. Nisan ayında trafiğe kayıtlı otomobil sayısında büyük düşüşler görüldü. İlk 4 ayda sıfır otoda en çok tercih edilen renk tipi ve motor hacmi de belli oldu. Konuyla ilgili uzman isim temmuz ayına dikkat çekerek ‘Uygun fiyatlı araçlara erişmek mümkün’ dedi. İşte detaylar...

Sıfır araç piyasasında genel durumu gösteren kritik TÜİK verisi açıklandı. Nisan ayında trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısında önceki aya göre yüzde 13.4'lük azalış gerçekleşti. Nisan ayında trafiğe kayıtlı otomobil sayısı ise bir önceki aya göre yüzde 27.1 oranında geriledi.

Öte yandan Ocak-Nisan döneminde en çok 1300 cc altı motorlar tercih edilirken, en çok da gri renkli araçlar piyasada alıcı buldu. Peki araç piyasasındaki daralma sürer mi? Şu an piyasada en düşük fiyatlı sıfır araç hangisi? Konuyla ilgili merak edilenleri İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, milliyet.com.tr’ye açıkladı. Ertemel, temmuz ayına dikkat çekerek, ‘Uygun fiyatlı araçlara erişmek mümkün olabilir” dedi.

Ertemel konuşmasında şu ifadeleri kullandı: “Yüksek mevduat oranları, krediye erişimde yaşanan zorluklar, kredi faizleri ve artan sıfır otomobil fiyatları gibi etkenler sebebiyle 2024 yılının sıfır otomobil piyasası açısından durağan geçeceği ve bir önceki yıla oranla %20-25 oranında daralma yaşanabileceği tüm sektör temsilcilerinin ortak öngörüleri arasındaydı.

PİYASADA YÜZDE 25’LİK DARALMA!

Bu durağanlık yılın ilk aylarında etkisini göstermeye başladı. İlk verilerde satış adetleri yüksek görünse de, o dönemde harekete geçen ÖTV muafiyetli araç talebi satış adetlerinin yüksek seyretmesindeki ana faktördü. Bu talebin doyması ile beraber Nisan ayı satış adetlerinde yaklaşık %25 daralma kayda geçti.

SIFIR OTO İÇİN TARİH VERİLDİ: UYGUN FİYATLARLA ERİŞMEK MÜMKÜN OLABİLİR

Bu süreçte 7 Temmuz itibarıyla uygulamaya konacak olan “Genel Güvenlik Yönetmeliği” sebebiyle, stokta bulunan ve yönetmeliğe uygun olmayan araçların satılması noktasında Temmuz ayına kadar daha uygun fiyatlarla sıfır otomobile erişmek mümkün olabilir. Gerçekleştiği taktirde satış adetlerine pozitif yansıyacaktır. Aksi durumda ise daralmanın yıl sonuna kadar etkisini sürdüreceğini söyleyebiliriz.

‘İKİNCİ EL SATIŞLARDA ARTIŞ GÖREBİLİRİZ’

Öte yandan İkinci el piyasasında da benzer durum söz konusu. Krediye erişimde yaşanan zorluklar, yüksek mevduat oranları ve yüksek kredi faizleri gibi hususlar ikinci el piyasası satış adetlerinde de etkisini negatif yönde gösteriyor. Bu noktada artan sıfır fiyatlarına karşılık uzun süredir sabit seyreden, özellikle 3 yaşa kadar olan ikinci el fiyatlarının daha cazip noktaya gelmesi ve sıfıra talebin azalması ile birlikte ikinci el satış adetlerinde bir miktar artış görebiliriz.

‘EN UYGUN FİYATLI OTOMOBİL 830 BİN TL’

Türkiye otomobil piyasasında satışa sunulan en ucuz otomobiller Kia Picanto ve Hyundai i10 baz modelleri. 830 bin TL’den başlayan rakamlar donanım ve diğer özelliklere göre artarak devam ediyor. Renault Clio, Citroen C3 ve Fiat Egea baz modelleri ise diğer uygun fiyatlı otomobiller arasında.

BU YILIN İLK 4 AYINDA EN ÇOK BENZİNLİ TERCİH EDİLDİ

Yolcu Treni Hafif Ticari Araca Çarptı Yolcu Treni Hafif Ticari Araca Çarptı

Son yıllarda kısa ve uzun dönem emisyon salınımı programları çerçevesinde markaların pek çoğu dizel üretimine son verdi. Bu sebeple benzinli araç pazar payı sektörün %65’ini oluşturuyor. Öte yandan benzinli araçların bakım maliyeti ve dizel akaryakıt ile olan maliyet farkının denk görülmesi kullanıcı tercihini benzinli otomobillere çekiyor.

DÜŞÜK MOTORLU ARAÇLARDA ARTIŞ!

Geçtiğimiz yıllarda Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) usulünün motor hacmine göre belirlenmesi ile birlikte markalar Türkiye’ye gönderdikleri modellerde daha düşük hacme sahip motor seçeneklerini ağırlıklı sunmaya başladılar. Öte yandan gelişen teknoloji ile daha düşük hacimli motorların yüksek performans üretebilmesi ve yine düşük hacim sayesinde yakıt tüketiminde yapılan tasarruflar neticesinde bu otomobiller tüketicide karşılık buldu. Geçmiş yıllarda genellikle kullanılan 1.6 motorlar yerine bugün, 1.0 hatta 0.9cc motorlar daha sık tercih edilebiliyor. Türkiye’de otomobil kullanıcılarının satın alım reflekslerinde dikkat ettikleri bir diğer husus otomobilin rengi. Beyaz renk otomobillerin daha çok filo araçlarında tercih edilmesi sebebiyle farklı alternatifler ve metalik renkler tüketici tarafından sık tercih ediliyor. Markalarda son yıllarda bu talebe istinaden geçmişte rastlamadığımız, oldukça alternatif renkleri kullanıcı beğenisine sunuyorlar.

SIFIR VE İKİNCİ ELDE EN UYGUN DÖNEMDE MİYİZ?

Otomobil almak için en doğru dönem ne zaman?” sorusu bizlere en çok yöneltilen soruların başında geliyor. İMAS Derneği olarak her daim verdiğimiz yanıt: “Otomobil almak için en doğru zaman bu zaman.” Otomobil bir ihtiyaç, kullanıcılar bütçeleri ve ihtiyaçları doğrultusunda gerek sıfır gerekse ikinci el otomobili inceleyerek her dönem otomobil alabilirler. Fiyatlar konusuna değinmek gerekirse, enflasyon ve buna bağlı maliyetler göz önünde bulundurulduğunda yıl içerisinde otomobil fiyatlarında bir miktar artış görülebilir. Dolayısıyla otomobil almak isteyen vatandaşlarımız bu dönemi değerlendirebilirler. Öte yandan mevcut ortam, piyasada yaşanan rekabet, Ticaret Bakanlığımızın aldığı önlemler ve düşük talep gibi pek çok etken sebebiyle fiyatlar artsa dahi sınırlı oranlarda olacaktır. Otomobil almayı düşünen kullanıcılar bu mevcut koşulları değerlendirerek karar verebilirler.”

Kaynak: Milliyet

Editör: Özge Çelik