Masalların Eğitimsel İşlevleri Nelerdir?
Masallar ile büyüyen çocuklar daha yaratıcı, özgüveni yüksek, empati sahibi ve espri yeteneği yüksektir. Bu nedenle erken yaşlarda çocukları masallar ile tanıştırmak hem kitap okuma alışkanlığı kazandırma açısından çok önemlidir hem de çocukların daha iyi ve kaliteli şekilde yetişmesini sağlar. Masallar hikâyelere oranla ders verme, çocukları eğitme amacı bulundurur. Bu nedenle masal yazan kişiler kahramanlarını seçerken ders verme kaygısı ile oluşturur. Masallarda amaç çocukları eğlendirmek, düşündürmek ve ders vermektedir.
Çocukların daha iyi gelişmesi, duygularını ifade edebilmesi için destek alınması, masallar okunması son derece önemlidir. Özellikle olay akışı, olaylar sırasında karakterlerin duygu, düşünce ve davranışları masallar aracılığı ile çocuklara geçer. Bu duyguları tanımak, kendi hislerine tanık olmak ve anlamak için devamlı olarak masal okunması çocukların yalnızlık hissinden kurtulmasına yardımcı olur. Aynı zamanda duygusal ve içe dönük olan çocukları desteklemek, gelişimlerini olumlu anlamda destek olmak için masal anlatılması, bu masalların resimler ile desteklenmesi çocukların hayal dünyasının genişlemesini sağlar.
Masallardaki temel gaye çocuklara ders vermek, duygu düşüncelerinin tanınmasını, farklı konularda bilgi edinilmesini sağlamaktır. Bu nedenle masal kahramanları daha eğitimli, ne istediğini bilen ve özgüvenli olarak seçilmesi son derece önemlidir. Aileler masalları okumadan önce görsel ve içerik açısından incelemelidir. Bu incelemeler sonucunda herhangi bir olumsuz duygu, düşünce ve hikâyelerin olmamasına dikkat edilmelidir. İncelemelerin sonucunda aileler çocuklarına resimleri göstererek masalları okuyabilir.
Masallarda Ders Verilme Amacı Güdülür mü?
Masallar ders verme açısından en önemli kaynaklar arasında değerlendirilir. Hem çocuklar hem de yetişkinler için oldukça önemli olan masallar sesli ve görsel olarak desteklenebilmektedir. Okuma yazma bilmeyen çocuklar için hikâyelerin daha anlaşılır olması için masal oku alternatifinden yararlanmak mümkündür. Bunun dışında aileler, kardeş ve çocukların sevdikleri kişiler ile birlikte masal okuma ya da masal anlatma saatleri belirlenerek daha kaliteli vakit geçirebilmek mümkündür. Masallarda ders vermek için genel şablonlar oluşturulur. Giriş, gelişme ve sonuç olarak masallar anlatılır ve zaman, mekân kavramı masallarda bulunmamaktadır. Aynı zamanda masallarda tekerlemelerden yararlanılarak olaya hareket katılır.